Archive for the ‘Salin tampal’ Category

Al-i’tiraaf

Posted: September 7, 2011 in Salin tampal

Al-I’tiraaf
Sebuah Pengakuan

Mungkin sebagian dari kita sudah sangat familiar dengan nasyid ini. Tapi, tahukah kita darimana nasyid ini berasal? Siapa pengarangnya?

Tersebutlah kisah seorang Sahabat yg baru kembali dari medan perang. Saat berada di pintu rumahnya, secara tidak sengaja tiba-tiba nampak olehnya betis seorang perempuan. Perempuan itu adalah istri sahabatnya yg ketika itu sedang bertamu di rumahnya. Seketika itu juga ia melompat keluar dari pintu dan berlari meninggalkan rumahnya, menuju tempat yg sepi, selama bertahun-tahun, untuk bertaubat kepada Allah SWT atas ketidaksengajaannya. Rintihan taubatnya itulah yg sekarang sering kita dengar dalam lagu Al-I’tiraf.

Begitu bertaqwanya Sahabat ini. Begitu takutnya ia kepada Allah atas kesilapannya, walaupun tak sengaja. Ia menyesal, mengapa sampai terjadi perkara yg hina itu padanya? Tentu ada maksud Allah. Mungkin ini sebagai hukuman Allah karena iapun masih suka berbuat begitu, oleh sebab itu Allah pertemukan perkara itu dengannya. Perasaan itu membuat ia begitu takut dan malu dengan Allah, sehingga ia menghukum dirinya sendiri dan tidak mau pulang ke rumahnya selagi dirinya belum bisa menjadi manusia yg baik, sebaik yg Allah kehendaki.

Sahabat yg mulia ini, adalah seorang tokoh yg di Indonesia terkenal dengan cerita-ceritanya yg lucu. Namun sebenarnya ia adalah seorang pujangga, penyair besar di zaman Abbasiyah. Dialah Abu Nawas.

Nama aslinya adalah Al Hasan bin Hani al-Hakami, hidup di tahun 757 — 814 H. Oleh Raja Harun ar-Rasyid, raja yg memerintah di masa itu, ia diangkat sebagai penyair kepercayaan raja. Ia sangat dikagumi dan dikenal karena kepiawaiannya mengungkapkan kegemaran dan kesenangannya pada anggur dengan kalimat-kalimat yg indah. Abu Nawas pada mulanya adalah seorang yg hedonis, namun pada tahun-tahun terakhir kehidupannya ia bertaubat. Syair I’tiraf ini merupakan salah satu syair taubatnya yg paling termasyhur di Nusantara.

sumber: Music elvini

p/s: Lagu yang selalu ku dendangkan untuk dodoikan si puteri comel..

Advertisements

Apakah itu Qada & Qadar Allah

Posted: November 19, 2010 in Salin tampal, Umum
Tags:

Saya pilih artikel soal jawab ni sebab saya faham contoh yang diberikan. Jadi saya nak kongsi dengan para pembaca sekalian..

Qada dan Qadar

Apa yang dimaksudkan dengan qada dan qadar. Adakah takdir seseorang itu telah ditentukan sejak kita lahir lagi? Jikalau begitu, adakah kita sudah ditakdirkan untuk masuk syurga atau neraka?

Apa yang  pasti ajal maut sudah ditentukan oleh Allah s.w.t. Cuma, dalam keadaan apa kita akan mati. Adakah sebagai seorang yang beriman atau tidak. Adakah itu juga telah ditentukan?

Jawapan :

MENGIKUT pandangan Imam Abu al-Hasan al-Asy’ari mentakrifkan: “Qada merupakan kehendak Allah s.w.t .yang bersifat azali yang bergantung dengan sesuatu yang berlaku.

Beriman kepada qada Allah s.w.t. dan qadar-Nya adalah adalah salah daripada rukun akidah dan ia adalah rukun yang keenam daripada rukun-rukun iman.

Kesempurnaan iman seseorang bergantung rapat dengan kepercayaan dan keimanan yang tidak berbelah bahagi akan ketentuan Allah s.w.t. yang diterimanya.

Persoalan berkaitan qada dan qadar menjadi pertelingkahan dan perdebatan di kalangan aliran pemikiran agama Islam. Ia juga menjadi punca kepada perpecahan sehingga lahirnya pelbagai aliran dengan pandangan yang sederhana dan pandangan yang ekstrem. Sehingga perbalahan itu menjadi punca kepada mengkafirkan golongan yang tidak cenderung kepada pandangan mereka.

Para ulama berbeza pendapat tentang perbezaan antara kedua istilah tersebut (qada dan qadar). Sebahagian mengatakan bahawa qadar adalah ketentuan Allah sejak zaman azali (zaman yang tak ada awalnya), sedangkan qada adalah ketetapan Allah terhadap sesuatu pada waktu terjadi.

Maka ketika Allah menetapkan sesuatu akan terjadi pada waktunya, ketentuan ini disebut qadar. Kemudian apabila tiba waktu yang telah ditetapkan pada sesuatu tersebut, ketentuan tersebut disebut qada.

Masalah ini (qada) banyak disebut dalam al-Quran, seperti firman Allah yang bermaksud: Sesuatu itu telah diqada. (Yusuf: 41). Dan firman Allah lagi yang
bermaksudnya: Allah mengqada dengan benar. (Ghafir: 20). Dan ayat-ayat lain yang serupa.

Maka qadar adalah ketentuan Allah terhadap segala sesuatu sejak zaman azali, sedangkan qada merupakan pelaksanaan qadar ketika terjadi. Sebahagian ulama mengatakan kedua-dua istilah tersebut mempunyai satu makna.

Pendapat yang dianggap rajih (kuat) adalah bahwa kedua istilah tersebut bila dikumpulkan (qadar-qada), maka mempunyai makna berbeza, tetapi apabila dipisahkan satu dengan yang lain maka mempunyai makna yang sama.

Dr. Qahtan Abdul Rahman al-Duriy dalam kitabnya yang berjudul Usuluddin al-Islamiy membahagikan qada dan qadar kepada dua bahagian:

Pertama: af’al al-idthirariyyah (perbuatan yang dilakukan oleh manusia secara terpaksa). Perkara yang tiada daya usaha bagi manusia dan manusia tidak boleh memilih, atau dalam erti kata yang lain tiada pilihan bagi manusia melainkan dihadapinya, seperti tangannya menggigil, bersin dan sebagainya.

Kedua: af’al Ikhtiyariyyah (perbuatan yang boleh dipilih oleh manusia) untuk melakukannya atau tidak melakukannya seperti bercakap, berjalan dan sebagainya.

Berhubung dengan perkara ini Imam Nawawi mentakrifkan maksud qadar dengan berkata: “Qadar atau takdir ialah semua perkara atau benda yang wujud di alam ini telah ditentukan dan ditetapkan mengikut garisan yang telah dibuat oleh Allah s.w.t. sebelum sesuatu itu berlaku dan terjadi, di mana Allah mengetahui apa sahaja yang akan berlaku dan yang akan terjadi ke atas sesuatu itu dalam masa dan waktu yang telah ditentukan Allah sesuai dengan garisan yang telah ditentukan-Nya.

Selalu kita dengar ungkapan “kita merancang Allah jua yang menentukan“. Kita selaku hamba yang diciptakan hanya mampu merancang, biar hebat sekali manapun rancangan kita, namun keputusan muktamadnya daripada Allah s.w.t.

Cuma persoalannya apa yang kita rancang? Bagaimana kita merancang? Apa matlamat perancangan kita? Apa usaha kita untuk mencapai perancangan tersebut? Semua ini dilihat oleh Allah s.w.t. untuk menetapkan keputusan. Adakalanya keputusan daripada Allah s.w.t. berbentuk musibah.

Ketahuilah sesungguhnya setiap sesuatu yang menimpa manusia sama ada yang baik mahupun yang buruk adalah kehendak Allah s.w.t. Jika ketentuan itu merupakan nikmat wajib dia bersyukur dan sekiranya ketentuan itu merupakan musibah maka wajib dia bersabar. Ini kerana Allah menguji manusia dengan kenikmatan dan musibah.

Kita masuk syurga dengan pilihan kita dan kita masuk syurga dengan pilihan kita juga. Yang dimaksudkan dengan tertulis sejak azali lagi ialah, ilmu Allah s.w.t. mendahului perbuatan manusia. Contohnya, pada hari pertama seorang guru mengajar di bilik darjah, dia dapat menilai potensi kecerdikan seseorang murid.

Justeru itu, pada hari peperiksaan pelajar itu benar-benar cemerlang. Guru tadi dapat menilai sebelum peperiksaan dan keputusan dikeluarkan. Ilmu guru dalam menilai murid tadi adalah berdasarkan kemahiran dan pengalaman yang dimiliki oleh guru tadi. Bagi Allah lebih daripada itu.

Allah s.w.t. menetapkan demikian kerana ilmu Allah telah mendahului perbuatan manusia. Untuk itu manusia tidak boleh berserah kepada takdir bulat-bulat tanpa berusaha ke arah mencari kebaikan untuk memanfaat di dunia dan di akhirat.

kredit: http://alislam.blogsome.com/2008/05/11/qada-dan-qadar/

Jawatan tetap dan berpencen

Posted: November 12, 2010 in Salin tampal, She
Tags:

Patut ke tak patut?

Di dahi ni dah kena cop ‘pengacara majlis’ ke?

Sejak di IPG lagi, kalau jadi emci.. nama saya yang akan dicadangkan.

Biasa la, kalau orang yang sedikit pemalu dan tak bijak berbicara ni disuruh jadi emcee, rasa tak nak je.

Benda yang paling tak gemar ialah kena buat teks sendiri. Ohoho.. kalau dah ada teks, boleh je rasanya. Ahaha

Maka dengan itu, banyak juga la yang saya tolak. Bagi peluang orang lain kunun..

 

Bila dah posting ni, sama juga le kisahnye..

Pertama sebab guru baru, jadi sudah tentunya belum pernah jadi MC di sekolah tu.

Kedua sebab saya ni senang dibagi kerja. Ahaha.. dah dekat hujung tahun ni, dah pandai sikit menolak kerja yang bukan bidang saya. Sikit ja la.. sebab memang rasa nak belajar semua benda. tapi kalau buat semuanya, saya jadi tak fokus nanti.

Sebenarnya nak cerita pasal saya jadi MC masa Majlis Hari Anugerah Cemerlang sekolah tahun ni.

Perasminya YB Datuk Seri ……….. Ahli DUN Parlimen Putrajaya (google sendiri namanye). Mula-mula PA nye kata, dia tak jadi datang. Sekali surprise la pula awal pagi sebelum majlis bermula dia kata nak datang untuk rasmikan.

Ohoho.. gila nervous. Saya pun pelik, kenapa nervous. Tangan basah.. baca surah alam nashrah berkali-kali. Padahal perasmi tu pun manusia jugak. Ahaha macam la saya tak biasa. Mungkin sebab lama tak jadi emcee acara rasmi macam tu.

 

Sepanjang kata alu-aluan emcee  yang agak panjang tu.. syukur semuanya ok. Bila sampai giliran perasmi untuk berucap.. saya dihadiahkan dengan pujian yang tak pernah saya dapat sebelum ni.

hepi la pulak emcee ni.. tgk inai tu, masih ada… ekeke

Suara pengacara majlis, sedap. Lepas ni boleh lah dipinjamkan ke majlis-majlis yang lain”.

* blushing for 1 second

Well, what do you know? I don’t know that till someone said it out loud.

Naik sikit tangga motivasi sebagai MC ni.. hehehe

Tak susah sangat pun jadi MC.. kena pandai berubah ikut suasana. Teks memang kena buat, tapi waktu majlis berjalan, macam-macam boleh jadi. Orang yang patut datang tak datang, siapa-siapa lagi tetamu.. ramai yang tak mahu jadi MC sebab MC lah boleh menghidupkan atau menghancurkan sesuatu acara itu~

Orang Malaysia ni penuh dengan sopan dan santunnya.. Gelaran kena betul.. Salah sikit..di sebut-sebut. Biarpun VIP tu tak kisah, tapi orang lain, lain pulak pandangannye.. ye tak? 

Kalau la saya masih mengajar di sekolah sekarang ni tahun depan, yakin yang teramatlah bahawa saya akan sentiasa disuruh jadi pengacara majlis selalu.

Kalau masih di sini la kan…

 

Jadi.. patut ke tak patut?

saya terus kan jawatan MC ni  a.k.a  master of ceremony ni?

 

 

sugar-sugar gift…………

How to MC Like a Pro

By Tommy Yan

What if a colleague asked you:

“Could you emcee for me at this Saturday’s company dinner?”

And your response is:

“Well, I’d rather not. I wouldn’t know anyone there. I’m not familiar with the company and its officers. My significant other and I are celebrating. And besides my tux or gown is at the cleaners.”

“Oh… I see.”

But seriously, if a colleague asked you to lead an event-how would you reply? With anticipation and enthusiasm? Or with anxiety and nervous trepidation?

I admit to falling in the latter category. Of course you’d like to help, but because for whatever reason, you thought it was too big a responsibility. You might mess up. Anyway, there’s got to be someone else more qualified. (betul ni.. ni la yang dalam fikiran bila disuruh jadi MC)

Besides, maybe you’ve never emceed before. Perhaps you get butterflies in front of groups. Or maybe you’re replaying embarrassing moments in your head and don’t wish to add any more personal movie trailers.

If that’s you-stop it now!

Because if a colleague asks you to become the Master of Ceremonies for an event, wouldn’t you feel proud and honored that someone has put their faith and trust in you to do a fantastic job. They’re confident that you are good. Think about it. Their reputation is on the line.

Even if you’ve never been an emcee before you can easily pull it off. Ask for the program or itinerary. Do some research on related people, places and things. Gather some ideas for a script. Then get out of the way.

Here are seven tips that will make you look like a seasoned pro:

1) Discover the theme and type of event.

It could be an awards night, a roast, a talent show, a contest or a fundraiser to name a few. If there is a theme, you’d really look spectacular by touching on that theme throughout the event.

2) Dress the part.

Oftentimes, formal dress is not required. You might want to wear a costume if that’s appropriate. You’ll spend some time in the limelight so dressing accordingly will remind the audience of the event theme.

3) Entertain and inform.

That’s the focal point of your assignment. A good mixture of humor, facts and stories will help connect the dots for the entire event. This will contribute to a fun, exciting and moving program.

4) Make speakers and/or performers look good.

Believe it or not-you are not the star of the show. The focus should not be on you. On the contrary, you are the maker of stars. That’s the sign of a seasoned MC.

5) Surprises and audience reaction.

Nothing beats a well-planned surprise because people love them. It will leave the audience gasping in want. It will separate you from common MCs. People remember surprises more than the event itself.

6) Giving interviews.

The audience wants to know more about the speakers, celebrities or entertainers. One way is to engage both the audience and star(s) in a Question-and-Answer session. Another is coming up with a few questions that allow the star to shine. And the more humorous-the better.

7) Close.

You can end the event on a big note. Acknowledge the wonderful time you had together. Keep it short and sweet. People are mentally heading for the exits.

Being an MC is basically pretty simple. You make announcements, ask a few questions and keep the program moving. With these seven tips you’ll look like a seasoned pro.

Saya copy paste / salin tampal daripada e-mel.. Baca & fikirkan~ 

 E-mel itu berbunyi begini…   

Apa yang bakal anda baca ini ialah sebuah email yang saya terima dari seorang kawan dari Arab Saudi…saya terjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan saya kongsi bersama anda semua…
____________________________________________________________________________
Penghormatanku kepada lelaki agung, Adolf Hitler, semoga ada sepertinya di zaman ini…  

  

Image Hosted by ImageShack.us

Aku berbual dengan seorang ahli keluarga yang sedang menamatkan tesis PhD beliau dan aku amat terperanjat apabila beliau nyatakan tesis beliau berkaitan Adolf Hitler, pemimpin Nazi. Maka aku katakan “Takkan dah habis semua tokoh Islam di dunia ini sampai kamu memilih si bodoh ini dijadikan tajuk?”

Beliau ketawa lalu bertanya apa yang aku ketahui tentang Hitler.

Aku lalu menjawab bahawa Hitler seorang pembunuh yang membunuh secara berleluasa dan meletakkan German mengatasi segala-galanya…lalu dia bertanya dari mana sumber aku. Aku menjawab sumberku dari TV pastinya.

Lalu dia berkata : ” Baiklah, pihak British telah melakukan lebih dahsyat dari itu…pihak Jepun semasa zaman Emperor mereka juga sama…tapi kenapa dunia hanya menghukum Hitler dan meletakkan kesalahan malahan memburukkan nama Nazi seolah-olah Nazi masih wujud hari ini sedangkan mereka melupakan kesalahan pihak British kepada Scotland, pihak Jepun kepada dunia dan pihak Afrika Selatan kepada kaum kulit hitam mereka?”

Aku lantas meminta jawapan dari beliau. Beliau menyambung : ” Ada dua sebab –

1. Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme dan penubuhan negara Israel . Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti.

2. Prinsip Hitler berkaitan Islam. Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga-tiga tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja. Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu.

Atas rasa kagum beliau pada Tamadun Islam, beliau telah mencetak risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi semasa perang, walaupun kepada tentera yang bukan Islam.  

Image Hosted by ImageShack.us

 
Beliau juga telah meberi peluang kepada tentera German yang beragama Islam untuk menunaikan solat ketika masuk waktu di mana jua…bahkan tentera German pernah bersolat di dataran Berlin dan Hitler ketika itu mennggu sehingga mereka tamat solat jemaah untuk menyampaikan ucapan beliau…  
 

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Hitler juga sering bertemu dengan para Ulamak dan meminta pendapat mereka serta belajar dari mereka tentang agama dan kisah para sahabat dalam mentadbir…

Image Hosted by ImageShack.us

Hitler bersama Syeikh Amin Al-Husainiy


Beliau juga meminta para Sheikh untuk mendampingi tentera beliau bagi mendoakan mereka yang bukan Islam dan memberi semangat kepada yang beragama Islam untuk membunuh Yahudi…

 
Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Seorang tentera Nazi melekatkan gambar Mufti Al-Quds

 
Semua maklumat ini ialah hasil kajian sejarah yang dilakukan oleh saudara aku untuk tesis PhD beliau dan beliau meminta aku tidak menokok tambah apa-apa supaya tidak menyusahkan beliau untuk membentangkannya nanti. Beliau tidak mahu aku campurkan bahan dari internet kerana aku bukan pakar bidang sejarah. Tetapi gambar-gambar yang ada di sini sudah lama tersebar dan semua orang boleh melihatnya di internet.
Aku juga sedaya upaya mencari maklumat tambahan di internet dan berjumpa beberapa perkara :
 
1: Pengaruh Al-Quran di dalam ucapan Hitler.
Ketika tentera Nazi tiba di Moscow, Hitler berhajat menyampaikan ucapan. Dia memerintahkan penasihat-penasihatnya untuk mencari kata-kata pembukaan yang hebat tak kira dari kitab agama, kata-kata ahli falsafah ataupun dari bait syair. Seorang sasterawan Iraq yang bermastautin di German mencadangkan ayat Al-Quran :
(اقتربت الساعة وانشق القمر) bermaksud : Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah…
Hitler berasa kagum dengan ayat ini dan menggunakannya sebagai kalam pembukaan dan isi kandungan ucapan beliau. Memang para ahli tafsir menghuraikan bahawa ayat tersebut bermaksud kehebatan, kekuatan dan memberi maksud yang mendalam.
Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi…
 
2. Hitler bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar
Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera German.
” Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suci ku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera German dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila waktu demi pemimpin ku”
3. Hitler telah enggan meminum beer (arak) pada ketika beliau gementar semasa keadaan German yang agak goyah dan bermasalah. Ketika itu para doktor mencadangkan beliau minum beer sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mangatakan ” Bag aiman a anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menyentuh arak?”
 
 
 

Ya, Hitler tidak pernah menjamah arak sepanjang hayat beliau…minuman kebiasaan beliau ialah teh menggunakan uncang khas…

Bukanlah tujuan penulisan ini untuk membela apa yang dilakukan oleh Hitler, tetapi ianya bertujuan untuk menyingkap apa yang disembunyikan oleh pihak Barat. Semoga kita semua beroleh manfaat.